-
Prima / CONTROL DE STAT / Tipuri de Control
Tipuri de Control
Controlul planificatArticolul 14. Periodicitatea controalelor planificate
(1) Unul și același organ de control nu este în drept să exercite controlul asupra uneia și aceleiași persoane mai mult decît o dată într-un an calendaristic.
(2) Controalele inopinate exercitate conform secțiunii a 2-a din prezentul capitol, precum și controalele repetate nu sînt luate în calcul în sensul prevederilor alin. (1) al prezentului articol.
(3) Dispozițiile alin. (1) nu se aplică în cazul reorganizării sau lichidării persoanei supuse controlului.
(4) Dispozițiile alin. (1) se aplică și în cazul reorganizării organului de control și atribuirii totale sau parțiale a competențelor acestuia altui organ de control.
Articolul 15. Graficul controalelor
(1) Organul de control întocmește trimestrial graficul controalelor pentru trimestrul
următor.
(2) Graficul controalelor este făcut cunoscut autorității de monitorizare a controalelor, care introduce datele respective în Registrul de stat al controalelor.
(3) Pînă la finele trimestrului de gestiune, organul de control aprobă graficul controalelor pentru trimestrul următor și îl publică pe pagina sa electronică.
(4) Organele de control nu sînt în drept să modifice graficul controalelor planificate și/sau să efectueze controale planificate în cazul în care acestea nu au fost incluse în grafic.
Articolul 16. Criteriile de întocmire și de înregistrare a graficului controalelor
Graficul controalelor se întocmește de către organul de control și se înregistrează de către autoritatea de monitorizare a controalelor în baza următoarelor criterii de risc:
a) gradul de pericol al activității desfășurate de persoana supusă controlului pentru viața și sănătatea oamenilor, pentru societate sau pentru mediu;
b) cifra de afaceri;
c) gradul de uzură al utilajului;
d) numărul de persoane angajate;
e) volumul producției;
f) încălcările anterioare;
g) gradul de calificare al angajaților persoanei supuse controlului;
h) prezența informațiilor veridice, susținute prin probe, privind eventualele încălcări sau operații dubioase;
i) perioada de timp în care persoana controlată desfășoară activitatea supusă controlului;
j) genul de activitate desfășurat de persoana controlată;
k) data efectuării ultimului control.
Articolul 17. Controlul comun
(1) Două sau mai multe organe de control, în cazul în care sînt întrunite condițiile
prevăzute la art. 4 alin. (7), sînt obligate să decidă de comun acord, cu notificarea prealabilă a autorității de monitorizare a controalelor, exercitarea unui control comun asupra unei persoane supuse controlului.
(2) Controlorilor li se vor emite delegații separate de control în condițiile art. 21 alin. (2).
(3) Dacă, deși s-a aprobat un control comun, unul sau mai multe dintre organele de control împuternicite nu au participat la el, acestea pierd dreptul de a exercita controlul asupra persoanei respective odată cu emiterea actului de control de către organul (organele) care a exercitat controlul.
(4) Toate deciziile, acțiunile și actele care, conform prezentei legi, trebuie efectuate de un singur organ de control se vor efectua de comun acord de către organele de control care participă la controlul comun.
(5) Divergențele apărute între organele de control sînt interpretate în favoarea persoanei supuse controlului, cu luarea unei decizii mai favorabile acesteia.
Articolul 18. Notificarea deciziei de control
(1) Organul de control va expedia persoanei supuse controlului un exemplar al deciziei de control astfel încît între momentul primirii efective a exemplarului și momentul începerii controlului să treacă cel puțin 5 zile lucrătoare.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) nu se aplică în cazul în care există temeiuri pentru efectuarea unui control inopinat, conform art.19. În acest caz, un exemplar al deciziei de control, semnată de persoana responsabilă a organului de control, se înmînează, contra semnătură, persoanei care urmează a fi supusă controlului cel tîrziu la începutul controlului.
Controlul inopinatArticolul 19. Temeiurile și condițiile efectuării controalelor inopinate
(1) Organul de control poate decide efectuarea în afara graficului a controalelor inopinate asupra unei persoane, în baza evaluării riscurilor, precum și poate emite controlorului delegație de control, doar în cazul:
1) verificării modului de îndeplinire a recomandărilor din prescripție (control repetat) date ca urmare a ultimului control planificat;
2) prezenței informațiilor veridice, susținute prin probe, despre existența cazurilor de încălcare a legislației sau a situațiilor de avarie, despre modificarea ori încălcarea regulilor de securitate, fapt ce prezintă un pericol iminent pentru viața și/sau bunurile oamenilor și pentru mediu, cu un prejudiciu estimabil nu mai mic de 30 de salarii medii lunare pe economie prognozate de Guvern pentru anul în care s-a depistat încălcarea;
3) verificării informației, care, conform legii, este raportată în mod obligatoriu, dacă sînt întrunite următoarele condiții:
a) această informație nu a fost prezentată în termenul stabilit de lege sau de un act normativ de două ori consecutiv, fiind încălcate două termene consecutive, prevăzute expres de lege sau de actul normativ;
b) organul abilitat cu funcții de control sau organul responsabil de recepționarea informației corespunzătoare nu a primit notificare justificativă din partea persoanei obligate să raporteze informația în termen și/sau această persoană nu a răspuns în termen rezonabil la înștiințarea din partea organului responsabil după încălcarea de două ori consecutiv a termenului stabilit de lege sau de actul normativ;
4) verificării informației obținute în cadrul altui control la întreprinzătorul cu care persoana controlată a avut anterior relații economice, dacă sînt întrunite următoarele condiții:
a) întreprinzătorul refuză să prezinte informațiile în cauză;
b) nu există altă modalitate de obținere a informației în cauză;
c) informația dată este decisivă și indispensabilă pentru atingerea scopului controlului inițiat anterior;
5) solicitării directe din partea persoanei care urmează a fi supusă controlului de a fi inițiat controlul dacă, pînă la recepționarea solicitării, nu s-a emis decizia de a supune solicitantul unui control inopinat sau dacă un astfel de control nu este inclus în graficul pentru trimestrul în curs.
(2) Controalele inopinate nu pot fi desfășurate în baza informațiilor neverificate și/sau provenite dintr-o sursă anonimă.
(3) Controalele inopinate nu pot fi efectuate în cazul cînd există orice alte modalități directe sau indirecte de obținere a informației necesare de către organul abilitat cu funcții de control.
(4) Controlul efectuat în conformitate cu temeiul specificat la alin. (1) pct. 5) este inițiat în termene proxime de organul abilitat cu dreptul dat și are exclusiv aspect consultativ și constatator, cu excepția cazurilor cînd în cadrul controlului se depistează indici ai infracțiunii. Cheltuielile acțiunii de control efectuate în conformitate cu temeiul specificat la alin. (1) pct. 5) vor fi suportate de solicitant în cazul în care persoana ce urmează a fi supusă controlului nu este obligată prin lege să solicite controlul.
(5) Efectuarea controalelor inopinate va fi notificată autorității de monitorizare a controalelor de către organul de control care le-a efectuat în maximum 5 zile lucrătoare după desfășurarea lor. La notificare se vor anexa toate documentele și probele necesare pentru ca autoritatea de monitorizare a controalelor să poată monitoriza întrunirea condițiilor stabilite de prezenta lege.
Control RepetatControl repetat - control prin care se apreciază calitatea și se determină corectitudinea controalelor efectuate anterior prin verificarea și contrapunerea rezultatelor controlului efectuat anterior cu rezultatele reale constatate în urma controlului repetat, considerîndu-se control inopinat și efectuîndu-se în situația în care rezultatele controlului anterior sînt neconcludente, incomplete sau nesatisfăcătoare;